Quan escoltem el terme zona SAR, moltes de nosaltres no sabem ben bé a que es referixen. SAR (en anglès) vol dir Search And Rescue, es a dir, Cerca i Rescat. D’aquesta manera, una zona SAR, pel que fa a l’àmbit marítim, es refereix a una zona de la mar on es busca i es rescata a persones en perill. Aquestes zones SAR, es repartixen entre els estats, segons proximitat a les seues aigües territorials. Aquestes adjudicacions, s’emmarquen dins del Conveni SAR de 1979 de l’Organització Marítima Internacional (OMI).

El 2017, Líbia va sol·licitar la gestió SAR davant les seues costes, si més no, després de 10 anys de l’inici de la 2ª guerra civil líbia, la classificació d’estat fallit es manté. Màfies de la trata de persones, la corrupció sistèmica i els nombrosos crims contra els DDHH, fan que Líbia siga un dels pitjors territoris per als refugiats. I per tant, menys encara pot oferir un port segur, com esmena el Conveni SAR.
Per aquest motiu, les ONG de rescat i les persones que hi formen part, es juguen la seua llibertat i seua la vida, entrant en la zona SAR líbia. Per que l’OMI, i per tant l’ONU, així com la Unió Europea, no poden mirar cap altre costat davant els atropellaments contra els DDHH. Menys encara, poden finançar un estat que viola les mínimes garanties per a un desenvolupament humà bàsic. Perquè les vides de les persones, valen més que les sobiranies dels estats.
————————————————————————–
Cuando oimos el término zona SAR, muchas de nosotras no sabemos muy bien a que se refieren. SAR (en inglés) quiere decir Search And Rescue, es decir, Busca y Rescate. De este modo, una zona SAR, en cuanto al ámbito marítimo, se refiere en una zona del mar donde se busca y se rescata a personas en peligro. Estas zonas SAR, se reparten entre los estados según proximidad a sus aguas territoriales. Estas adjudicaciones se enmarcan dentro del Convenio SAR de 1979 de la Organización Marítima Internacional (OMI).
El 2017, Libia solicitó la gestión SAR ante sus costas. Debemos recordar que después de 10 años del inicio de la 2ª guerra civil libia, la clasificación de estado fallido se mantiene. Mafias de la trata de personas, la corrupción sistémica y los numerosos crímenes contra los DDHH, hacen que Libia sea uno de los peores territorios para los refugiados. Y por tanto, aun menos puede ofrecer un puerto seguro, tal y como indica el Convenio SAR.
Por este motivo, las ONG de rescate y las personas que forman parte se juegan su libertad y su vida, entrando en la zona SAR libia. Por que el OMI, y por tanto la ONU, así como la Unión Europea, no pueden mirar hacia otro lado ante los atropellos contra los DDHH de Libia. Menos todavía, pueden financiar un estado que viola las mínimas garantías para un desarrollo humano básico. Porque las vidas de las personas, valen más que las soberanías de los estados.